Lördag 13/11 (dag 1) Linköping ⇒ Köpenhamn ⇒ Frankfurt ⇒

Tog mig till tågstationen i Linköping för att hinna möta Gert och Zebo som jag skulle resa tillsammans med innan vårt tåg skulle avgå klockan tio på förmiddagen. När jag kom dit såg jag att tåget till Kastrup redan var försenat en timme på grund av att ett annat tåg fått motorhaveri och blockerade all trafik till Linköping och att det för tillfället var oklart ifall det skulle bli ytterligare förseningar. Dålig början på resan! Efter en lång väntan och en hel del funderingar om vi skulle hinna med vårt plan kom vårt x2000 tåg till sist och vi kom iväg. Egentligen skulle vårt tåg ha gått direkt till Kastrup, men nu blev vi istället tvungna att byta tåg i Malmö. Tågbytet gick som tur var snabbt och smidigt så när vi till slut kom fram till Kastrup så var det inga problem att hinna checka in.

Efter en del väntan på flygplatsen avgick vårt plan till Frankfurt där vi bytte plan för att ta oss vidare till Hong Kong. Flygresan mellan Frankfurt och Hong Kong skulle ta elva timmar så det var läge att försöka få åtminstone lite sömn på planet.

Söndag 14/11 (dag 2) ⇒ Hong Kong ⇒ Kaohsiung ⇒ Kenting

Lyckades slumra till lite och när jag började piggna till igen och kollade ut igenom fönstret fick jag se hur solen gick upp över Himalaya. Det var helt klart och man kunde se snöklädda berg och floder som slingrade sig fram mellan bergen så långt som ögat kunde nå. Såg vackert men väldigt overkligt ut. Såg ut som om man blickade ut över en annan planet.

I Hong Kong bytte vi sedan plan och fortsatte vidare till Kaohsiung i Taiwan. Där plockade vi sen upp vårt bagage och fortsatte den sista biten till Kenting där konferensen skulle äga rum i taxi. Det var mycket trafik under den första delen av resan, men ju längre söderut vi kom desto glesare blev det mellan bilarna.

Då vi äntligen kom fram checkade vi in på hotellet och fick våra rum. Hotellet var femstjärnigt, så man hade tillgång till allt man skulle kunna tänkas behöva och lite till, som till exempel bågskytte- och tennisbanor. Efter att ha vilat lite gick jag ut en liten sväng för att spana in omgivningen. Framåt kvällen träffades vi som åkt tillsammans från Linköping för att äta mat med Erik som kommit direkt från Japan. Det fick bli mat på hotellet eftersom att vi alla var rätt trötta efter resan.

Måndag 15/11 (dag 3) Kenting

Frog Rock, Kenting.
Frog Rock, Kenting. Frog Rock, Kenting.

Vaknade mitt i natten och kunde inte somna om på ett par timmar, men då det var dags att stiga upp på morgonen var jag minsann inte pigg. Tog och gick upp och åt frukost på hotellet innan jag träffade de andra från Linköping.

Eftersom att vi hade en fri dag innan konferansen började gick vi ut för att kolla på sevärdheterna i närheten. Vi besökte Frog Rock som var en stor klippa vid havet med gångstigar runt om samt Kenting Youth Activity Center som var ett område med traditionell bebyggelse. Efter att ha gått runt och kollat ett tag letade vi upp en restaurang för att äta mat. Som tur var hade vi Zebo med som kunde översätta menyn på restaurangen som vi hamnade på och beställa mat åt oss. Lite lurigt då det bara står på kinesiska.

Framåt kvällen var det mingel med mat och dryck tillsammans med de andra konferensdeltagarna på hotellet.

Tisdag 16/11 (dag 4) Asian Test Symposium, Kenting

Asian Test Symposium, Kenting. Asian Test Symposium, Kenting.
Kenting Forest Recreation Area. Kenting Forest Recreation Area. Asian Test Symposium, Kenting.

Konferensen inleddes vid halvniotiden på morgonen med tal. Efter en fikapaus började sedan de olika presentationerna av de artiklar som accepterats för publikation. Blev förvånad över hur dålig engelska många talade då de presenterade sina artiklar. En del kämpade med att uttala ord för ord på sina powerpoint-presentationer.

På eftermiddagen var det dags för konferensens social event. Alla deltagarna fick åka på en tur till Kenting Forest Recreation Area, en park i närheten av Kenting med tropisk växtlighet, grottor och gångstigar. Blev rundvisade ett tag innan vi fortsatte vidare en sväng med bussen förbi Sheting park och vidare ner mot kusten innan vi åkte tillbaka till hotellet.

På kvällen var det bankett vid poolområdet vid hotellet med mat och underhållning med traditionell Taiwanesisk musik. Fick därefter kolla på en utställning med lokalt hantverk.

Onsdag 17/11 (dag 5) Asian Test Symposium, Kenting

Middag i Kenting.

Efter frukosten var det dags att lyssna på fler presentationer och tiden för min egen presentation började närma sig. Satsade rasten innan att gå igenom vad jag skulle säga en sista gång för att vara redo. Visade sig att riktigt många kom och lyssnade, fler än på flera andra presentationer jag varit på tidigare. Gick hyfsat i alla fall och det kom inga frågor som jag inte kunde svara på. Puh! Efteråt var det ytterligare lite fler presentationer att lyssna på samt lunch.

Zebo, Gert och Erik checkade ut efter lunch för att ta sig vidare till Kaohsiung, eftersom de skulle hinna med att besöka ett universitet innan de åkte tillbaka till Linköping igen. Pratade en del med Zaid som också varit med på konferensen och som skulle stanna en extra dag i Kenting. Vi bestämde att vi skulle träffas dagen därpå för att hitta på något. På kvällen gick jag ut och åt middag med Ilia, som även han varit med på konferensen.

Torsdag 18/11 (dag 6) Kenting (Oulanpi)

Oulanpi.
Oulanpi. Fyren vid Oulanpi.
Monumentet vid Taiwans sydspets.
Solnedgång i Kenting.

Åt frukost, checkade ut och begav mig tillsammans med Zaid ut för att leta rätt på hotellet jag skulle bo på resten av tiden i Kenting. Gällde bara att lura ut hur hotellets namn Toong Mao Kao-shang-ching skrevs med kinesiska tecken. Hittade tillslut rätt så att jag kunde lämna mina saker i receptionen under dagen tills dess att jag kunde checka in.

Vi bestämde oss för att försöka ta oss till Oulanpi som var ett parkområde vid Taiwans sydspets, så vi klev på en buss som åtminstone var på väg åt rätt håll. Den visade sig vara på väg till rätt ställe, så efter en kort tur var vi framme. Efter att ha gått runt ett tag träffade vi på Lisa och Klaus som Zaid hade varit ute och ätit kvällsmat med dagen innan. Vi fortsatte sen tillsammans och kollade på resten av området samt fyren som hade uppförts i slutet av 1800 talet.

Därefter beslöt oss för att försöka hitta monumentet vid Taiwans sydspets, men efter att ha gått runt ett bra tag utan att ha sett några skyltar med vägbeskrivning så frågade vi efter vägen. Vi fick en flera minuter lång och detaljerad vägbeskrivning, men som tyvärr var på kinesiska som ingen av oss kunde. Lyckades i alla fall förstå att vi skulle snedda bakom ett hus, fortsätta ut på vägen som gick där bakom, gå höger i nästa korsning ända tills vi kom fram till en skylt där vi skulle svänga av. Hittade rätt på en gång!

Innan vi försökte ta oss tillbaka till Kenting gick vi in i en liten affär för att köpa något ätbart. Jag hittade något som vid en första anblick såg ut som en stor och smaskig kanelbulle, men efter att ha kollat på innehållsförteckningen visade den sig innehålla fläsk. Inte riktigt vad jag var sugen på, så jag lät bli att testa.

Sen var det dags att försöka ta oss tillbaka till Kenting igen, men tydligen gick inga bussar så här dags på dagen. Vi var inte säkra på om det var okej att lifta, men efter att ha väntat tillräckligt länge på en buss som inte verkade dyka upp försökte vi oss i alla fall på det. Den som stannade och plockade upp oss visade sig vara en polis från Kenting, så det var nog okej i alla fall.

Väl tillbaka var det dags att utnyttja hotellets privata strand och pool för bad innan vi alla fyra gick ut på kvällen och käkade på en Thailändsk restaurang.

Fredag 19/11 (dag 7) Kenting

Sheting Natural Park. Sheting Natural Park.
Kenting Forest Recreation Area. Kenting Forest Recreation Area. Kenting Forest Recreation Area.

Första dagen på egen hand. Fick hjälp i receptionen på hotellet att ordna med en taxi för att ta mig till Kenting Forest Recreation Area. Gick en lite längre sväng i parken än den vi gått då vi blev rundvisade under konferensen. Fortsatte därefter till Sheting park som bara låg en kort bit därifrån. Även här fanns det en hel del stigar att följa och eftersom att Sheting låg rätt högt upp så hade men bra utsikt över Stilla havet. Beslöt mig därefter att gå tillbaka till hotellet. Det var visserligen en bra bit att gå, men det var nedförsbacke, nästan ingen trafik och fin utsikt. Det var flera som erbjöd skjuts då jag var på väg tillbaka, så jag misstänker att de tyckte att det var konstigt att jag gick. Tog och vilade ett tag då jag kommit tillbaka till hotellet innan jag gick ut och åt mat.

Lördag 20/11 (dag 8) Kenting

Longpan.
Moppe Hängbro över Gangkou-floden.
Hängbro över Gangkou-floden.

Min ursprungliga plan var att hyra en cykel för att kunna ta mig runt på egen hand, men då jag gick runt och letade på uthyrningsställena hittade jag bara vespor. Eftersom att jag aldrig hade åkt vespa eller moped tidigare valde jag det som var mest cykellikt, dvs en ytterst fånig eldriven sak. Var inget problem att hyra den trots att det enda engelska ordet uthyraren kunde var ordet day.

Begav mig iväg mot sydspetsen för att ta mig runt till den östra sidan. Tog mig först till ett område som hette Longpan som var en karg kustremsa mot Stilla havet. Har nog aldrig varit på ett så blåsigt ställe någon gång tidigare. Ögonfransarna blåste till och med in i ögonen och man fick anstränga sig för att inte blåsa omkull. Under hela resan hade jag inte sett några ormar, men det verkade som om det var på denna sidan de höll till. Såg flera överkörda på vägen. Fortsatte därefter längs med kusten förbi ett område med sanddynor tills dess att jag kom fram till ett litet samhälle. Tog och köpte en kokosnöt att dricka och vilade mig lite innan jag kollade på hängbron som korsade floden strax intill samhället. Åkte sen tillbaka mot sydspetsen och Oulanpi. Tyckte att det hade blivit väldigt disigt, ända fram till dess att jag insåg att det bara var turen över sanddynorna som hade satt sina spår på glasögonen. Därefter insåg jag att det inte bara var gasögonen utan att hela jag var täckt av sand. Tillbaka till Kenting lämnade jag tillbaka cykeln och tog mig en välförtjänt dusch på hotellet.

Söndag 21/11 (dag 9) Kenting

Chikung-vattenfallet. Chuhuo.
Parkeringen vid Chikung-vattenfallet. Parkeringen vid Chikung-vattenfallet.
Vespa

Beslöt mig för att testa en riktig vespa för dagens utflykt. Var lite ovant till att börja med att köra, men det dröjde inte länge innan jag kommit underfund med hur den funkade. Trafiken verkade inte vara så farlig i de södra delarna av ön heller. Efter att jag tankat påbörjade jag turen norrut längs med kusten mot Hengchun där jag skulle svänga av inåt landet. Kom fel först, men efter att ha frågat om hjälp kom jag ut på rätt väg. Mitt mål var att kolla på ett vattenfall som det stod om i min Lonely Planet bok och efter att ha letat lite hittade jag den lilla avtagsvägen som ledde dit. Betalade det sedvanliga inträdet på ett par kronor som fanns vid alla ställen som någon eventuellt skulle vilja besöka och fortsatte fram till vattenfallet. Det var varken speciellt stort eller ståtligt. Efter att ha tagit mig tillbaka till parkeringen igen stötte jag på en Taiwanesisk Kungfu grupp från Pingtung som även de hade varit och kollat på vattenfallet. Flera av dem pratade lite engelska. Blev bjuden på te på parkeringen och tillfrågad om jag ville följa med dem till ett ställe i närheten där de tänkte stanna för att laga till mat de hade tagit med sig. Bestämde mig för att följa med, så jag följde efter dem ett par kilometer på vespan tills vi kom fram till rätt ställe. Det hade mycket riktigt med sig massor med mat och frukt och ganska snart hade de en middag redo. Efter maten visade de upp lite övningar som gick ut på att man skulle utföra vissa rörelser med ett svärd långsamt och kontrollerat. Ville vara tillbaka innan det blev mörkt framåt sex tiden på kvällen, så jag begav mig hemåt med vespan. På tillbakavägen besökte jag Chuhu, ett ställe där brinnande gas sipprade upp från underjorden.

Måndag 22/11 (dag 10) Kenting ⇒ Tainan

Gick och åt frukost och checkade sen ut för att ta mig vidare till Tainan. Hade fått utpekat åt vilket håll jag skulle gå för att hitta en buss, så sen var det bara att vänta på att rätt buss skulle dyka upp. Den första som dök upp visade sig gå dit jag ville, det vill säga Kaohsiung, så jag klev på. Väl framme hittade jag snabbt till tågstationen där jag fixade en biljett till Tainan. Kände inte igen tecknen på biljetten, så jag tog och frågade om den verkligen gick till Tainan, men den verkade vara okej. Då jag sen kom fram till Tainan var problemet att hitta hotellet. Enligt kartan skulle det inte vara långt alls, men att hitta rätt visade sig vara mycket svårare än jag trott. Namnen på alla gator var utskrivna med västerländska bokstäver, men problemet var att stavningen kunde vara i princip hur som helst. Det krävdes med andra ord en hel del fantasi för att jämföra namnen på gatuskyltarna med de i min karta. Gatunummer gick inte heller att hitta. Hittade efter att ha frågat om hjälp på flera ställen tillslut fram och kunde checka in på hotellet. Resten av dagen hände det inte så mycket. Jag tog och gick ut en sväng för att spana in omgivningen och få lite mat i mig. Det var mycket trafik på gatorna, till skillnad från de ställen jag besökt tidigare.

Tisdag 23/11 (dag 11) Tainan

Kuangkung-templet i Tainan.
Matsu-templet i Tainan. Matsu-templet i Tainan. Confucius-templet i Tainan.

Tainan, som helt enkelt betyder södra Taiwan är känt för sina många tempel, så planen för dagen var att hinna besöka ett par av dem. Två av templen skulle ligga endast ett kvarter från hotellet, så jag beslutade mig att starta med dem. Gick först till Matsu-templet som var lite svårt att hitta till att börja med eftersom att det var helt inringat med modern bebyggelse. Det var ett buddhist-tempel som byggdes på 1600-talet, med mycket besökare och mängder att diverse statyer att kolla på. Fortsatte därefter till Chikan Tower som var ett fort byggt av holländarna på 1600-talet innan jag gick och kollade på det andra buddhist templet i närheten som hette Kuankung templet. Avslutade dagens rundtur med att gå till Confucius-templet som var det äldsta Confucius templet i Taiwan. Confucius templet totalt annorlunda jämfört med buddhist templen jag besökt tidigare på dagen. Enkelt med väldigt få utsmyckningar och stora fria ytor.

Onsdag 24/11 (dag 12) Tainan

Chuhsi-templet i Tainan. Chuhsi-templet i Tainan.
Chuhsi-templet i Tainan. Fahua-templet i Tainan.

Dax att leta rätt på lite fler tempel. Började med att besöka Chuhsi-templet, ett stort buddhist tempel som låg i ett parkområde några kilometer från hotellet. Besökte under dagen även de fem konkubinernas tempel samt Fahua templet.

Torsdag 25/11 (dag 13) Tainan

Chenghuang-templet i Tainan.
Chenghuang-templet i Tainan. Chenghuang-templet i Tainan.
Great East Gate i Tainan. Koxinga Shrine i Tainan.

Började dagen med att besöka Chenghuang-templet innan jag tog mig vidare till Mito-templet och den östra porten som numer hade hamnat mitt i en rondell. Besökte sen Koxinga Shrine. Koxinga var en nationalhjälte som lyckades jaga iväg holländarna från Taiwan. Träffade på en Taiwanes där som tycke det var roligt att få öva sig att prata engelska. Han försökte få mig att höra skillnad på Taiwanesiska och mandarin som tydligen skulle låta väldigt olika varandra men jag lyckades inte så bra med att höra skillnaden.

Fredag 26/11 (dag 14) Tainan ⇒ Kaohsiung ⇒ Hong Kong ⇒ Frankfurt ⇒ Köpenhamn ⇒ Linköping

Dax för den långa resan hem! Gick upp innan klockan sex på morgonen för att hinna med tåget till Kaohsiung. Det blev lite förvirrat på tågstationen då det visade sig att det gick två olika tåg till Kaohsiung från samma perrong nästan samtidigt. Jag försökte fråga konduktören på perrongen om tåget som kom in till stationen var tåget som jag skulle med, men jag lyckades inte så bra. Han såg i alla fall inte ut att misstycka då jag klev på så jag antog att jag borde komma fram till rätt ställe i alla fall. Tåget som jag åkte med visade sig vara ett litet lokaltåg som stannade i varje liten håla för att plocka upp folk som förmodligen var på väg till jobbet, så troligtvis var det inte tåget jag borde åkt med. Hur som helst kom jag fram till Kaohsiung där jag klev av och tog mig till busstationen för att hitta en buss till flygplatsen. Efter att med hjälp av språkkapitlet i min Lonely Plantet bok förklarat att jag var på väg till flygplatsen fick jag hjälp att hitta rätt buss. Flygresorna och alla byten i Hong Kong, Frankfurt och Kastrup gick utan problem och efter att ha rest i cirka 24 timmar kunde jag plocka upp mitt bagage på flygplatsen i Linköping och ta mig den sista biten hem med taxi.

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!